Elektronska pošta
Elektronska pošta ali e-mail je najbolj
“obremenilna” usluga omrežja Internet. Vsak dan je poslanih
milijone sporočil. Zakaj so sporočila pomembna? Kako izgleda
e-pošta in kaj je?
Slika 16 prikazuje tipično obliko elektronskega sporočila (okolje Horde) in MS OutlookExpress
Kako deluje elektronska pošta?
Elektronska pošta deluje na podoben način kot
navadna pošta. Obstaja poštna služba, poštni
nabiralnik (poštni strežnik), naslovi (email ali elektronski
naslov) in sporočila. Elektronsko sporočilo se odpošlje in
prispe že v ''naslednjem'' trenutku.
Za upravljanje z elektronskimi sporočili potrebujemo samostojen program
ali pa ga upravljamo preko spletnega brskalnika. V obeh primerih je
delo s programom podobno in se običajno izvaja po naslednjih korakih
(pogledali si bomo oba primera uporabe):
• Najprej sestavimo sporočilo.
• S klikom na gumb pošlji/send nam
program za elektronsko pošto pretvori sporočilo v digitalni
format.
• Digitalno sporočilo se po omrežju prenese do poštnega strežnika.
• Ustrezni poštni
strežnik obdela prihajajoča sporočila in jih posreduje naslovniku.
Kako oblikujemo elektronski poštni naslov?
Za delo z elektronskimi sporočili potrebujete
elektronski naslov, e-mail. Običajno ga dobite od podjetja v katerem
ste zaposleni, ponudnika internetnih storitev (Internet Service
Provider - ISP) ali pa ga brezplačno oblikujete sami preko spletnih
strani (Hotmail.com, Email.si ...).
Vsak elektronski naslov je podobno sestavljen. Običajno se začne z
imenom in priimkom, uporabniškim imenom ali vzdevkom, nato sledi
posebni znak @ (afna) in na koncu še ime domene.
Primer: fredi.sefovic@hotmail.com ali dasa@email.si ali ime.priimek@scptuj.si
Za vsak elektronski naslov potrebujete elektronski račun z edinstvenim
uporabniškim imenom in geslom, ki ga potrebujete vedno, kadar
želite pregledati vašo pošto oz. vaš elektronski
poštni nabiralnik.
Za vsak elektronski naslov potrebujete elektronski račun z edinstvenim
uporabniškim imenom in geslom, ki ga potrebujete vedno, kadar
želite pregledati vašo pošto oz. vaš elektronski
poštni nabiralnik.
Kako pošiljamo in sprejemamo elektronsko pošto?
Slika 17 in 18 prikazujeta osnovne dele sporočila:
Slika 17 Elektronsko sporočilo s svojimi sestavnimi deli angleška varianta
Slika 18 Elektronsko sporočilo s svojimi sestavnimi deli slovenska varianta
Te sestavine vsebujejo:
• Recipient's Name and Address (to) ali prejemnikov elektronski naslov (za)
Tako kot pri navadnem pismu potrebujemo naslov osebe, kateri pošiljamo sporočilo.
• Sender's Name and Addres ali pošiljateljev elektronski naslov
Naslov pošiljatelja se avtomatsko doda vsakemu elektronskemu sporočilu.
• Subject ali zadeva
Naslov osnovne zadeve sporočila, ki bo prikazan naslovniku.
• Time and Date ali čas in datum sporočila
Čas se avtomatsko doda vsakemu sporočilu v trenutku, ko je bilo sporočilo poslano.
• Main Body ali telo sporočila
Prostor, v katerega vpisujemo besedilo sporočila.
• Attachments ali priponke
Pripnemo poljubne datoteke, ki vsebujejo poljubno vsebino. Pazite na velikost priponke!
• Carbon Copy (cc) ali dodatna kopija (kp)
Isto sporočilo lahko istočasno pošljemo več osebam hkrati, če
vpišemo elektronski naslov v c/kp polje. Ostali prejemniki
vidijo naslov the oseb.
• Blind carbon copy (bcc) ali skrita kopija sporočila
Isto sporočilo lahko istočasno pošljemo več osebam hkrati, če
vpišemo elektronski naslov v bcc polje, vendar ostali prejemniki
iz polja to/za tega ne vidijo.
Ko smo sporočilo sestavili, ga lahko pošljemo. Prejemnik
dobi elektronsko pošto v svoj poštni nabiralnik.
Navodila pravega obnašanja pri uporabi e-pošte
V običajnem pogovoru s sogovornikom poteka tako
verbalna kot neverbalna komunikacija, kar pri elektronskem
prenašanju sporočil ne moremo doseči. Odziv sogovornika na
določeno stvar, kot so jeza, dolgčas, veselje ipd. je viden le iz
povratnega pisnega sporočila.
Pri elektronskem pisanju sporočil veljajo nekatera osnovna pravila,
znana kot netiquette ali predpisi dobrega obnašanja:
• Uporabljajte vrstico zadeva! V njej jasno
povejte kaj je bistvo sporočila oz. za kaj gre. Ne puščajte
okenca za zadevo praznega.
• Nikoli ne pišite vse z velikimi črkami.
V računalniškem jeziku to pomeni, da na nekoga kričite.
• Uporabljajte pravila
pravopisa, slovnice in slovarjev. Deloma si lahko pomagate z vgrajenimi
orodji.
• Pazite na oblikovanje. Nekomu vaše
kričeče barve, čudna ozadja ter menjava malih in velikih črk ne bodo
všeč. Različni programi za elektronsko pošto imajo
popolnoma različne dodatne funkcije. Tako se lahko zgodi, da vsega
dodatnega oblikovanja prejemnik ne bo videl in slika bo popačena.
• V elektronska sporočila ne vpisujte
številk kreditne kartice, gesla in ostalih zaupnih podatkov.
• Ko odgovarjate na sporočila, vstavite le
najpomembnejše informacije osnovnega sporočila, da vas bo oseba
razumela. Ne pošiljajte celotnega osnovnega sporočila nazaj.
• Vključite signature line ali vrstico s
vašim podpisom na koncu vsakega sporočila. Ta običajno vključuje
vaše ime, elektronski naslov in ostale pomembne informacije.
Vrstica s vašim podpisom naj ne presega štirih vrstic.
• Elektronska sporočila naj bodo kratka in v
odstavkih. Med odstavki je priporočljivo pustiti eno vrstico prazno.
• Uporabite zvezdico/asterisks,
ko poudarjate neko besedo, npr. this can be *extremely* helpful.
• Uporabite podčrtovalnik/underscore, npr. _Romeo and Juliet_.
• Uporabite lahko znake
čustev/emoticons in kratic/acronyms, ki naredijo sporočilo bolj osebno.
Kaj še lahko delamo z e-pošto?
V nadaljevanju pošiljanja elektronske
pošte posameznikom ali skupinam se lahko pridružimo tudi seznamu
razprav (discussion list). To je skupini ljudi, ki med seboj
komunicirajo preko elektronske pošte. Druži jih skupen interes.
Na glavni naslov skupine lahko pošljete elektronsko pošto
in strežnik vam bo avtomatsko poslal kopijo vseh članov skupine.
Elektronska pošta olajša razpravo o skupnih interesih. Če
skupina študentov, na primer, obiskuje poletni tečaj, lahko
organizacija, ki je ta tečaj organizirala, oblikuje seznam vseh
sodelujočih. Posamezniki se bodo na seznam naročili in tako prejemali
ali pošiljali sporočila. Če pošljete eno sporočila na
glavni seznam, bodo kopijo dobili vsi naročniki in razprava steče.
Takšnih seznamov je na Internetu na tisoče in pokrivajo
raznolika področja. Obstaja toliko seznamov, da so celo ustvarili
seznam seznamov. Ko enkrat najdete željen seznam, pošljete
sporočilo za naročilo. Glede na vrsto seznama, boste običajno dobili
sporočilo nazaj, ki bo sporočalo, ali ste avtomatsko postali član
seznama ali pa boste potrebovali dovoljenje nekoga, ki vas bo dodal na
seznam naročnikov. Vsak seznam ima zbir navodil. Preberite pogoje in
jim natančno sledite.