Ugotovili bomo pomen informacijske tehnologije. Govorili bomo o informacijskih storitvah in potrebi po njihovem upravljanju. Spoznali bomo, kateri procesi nudijo podporo pri upravljanju in zagotavljanju storitev. Videli bomo, da to presega zgolj upravljanje z informacijsko komunikacijskim sistemom.
Računalniška tehnologija posega v vsa področja življenja in s tem so tudi informacijske rešitve vedno bolj kompleksne in težje obvladljive. Tržišče ponuja najrazličnejše programske aplikacije, vendar kljub popolnosti in dovršenosti le-teh potrebujejo uporabniki informacijskih tehnologij pomoč in podporo. Potreba po podpori IT je tako velika, da je v primeru poslovne upravičenosti smiselna organizacija lastnega centra za podporo. Ta naj bi pomagal pri odpravljanju težav, reševanju nepredvidenih dogodkov, zbiral in posredoval naj bi tudi podatke tako uporabnikom kot upraviteljem.
Zagotavljanje skladnosti storitev vezanih na IT s trenutnimi in prihodnjimi potrebami organizacije in njenih strank je osnovni cilj upravljanja storitev. Pri tem so glavne naloge preučevanje resničnih potreb organizacije, zmanjšanje dolgoročnih stroškov zagotavljanja, nepretrgano spremljanje in izboljševanje izvajanja obstoječih in uvajanje novih storitev. Informacije o storitvah, ki so nujno potrebne za odločanje, so običajno razpršene po celotni organizaciji, kar otežuje celovit pogled na to problematiko.
V upravljanje storitev morajo
biti zajeti vsi vidiki, povezani z upravljanjem zagotavljanja storitev
informacijskih tehnologij.
Storitve morajo biti vedno v skladu z zahtevami in pričakovanjem uporabnikov.
Poznamo več dejavnosti, ki so nujne za uspeh procesov na tem področju:
Uspešne organizacije danes najprej načrtujejo vloge ljudi in partnerjev ter procese. Šele nato pride v poštev postavitev tehnologije, ki jih podpira in avtomatizira. V učinkovitih organizacijah so te vloge in procesi usklajeni s poslovanjem, poslovnimi zahtevami in poslovnimi procesi.
Zagotoviti moramo naslednje:
Pri upravljanju informacijske tehnologije moramo učinkovito uporabljati štiri elemente, znane kot štiri P : »people, processes, products, partners« (ljudje, procesi, izdelki in (zunanji) partnerji). Na področju upravljanja je zato treba razviti skupne strategije in načrte za vsa štiri področja. Najprej se je treba posvetiti procesom in ljudem.
Podpora storitvam so procesi, povezani z vsakodnevno podporo in
vzdrževanjem upravljanja dogodkov, upravljanja problemov, upravljanja
sprememb, upravljanja konfiguracij in upravljanja izdaj ter
storitvenega centra. |
Upravljanje incidentov je proces, ki zaznava, beleži in rešuje vse primere
nepredvidenih dogodkov. Njegov cilj je obnova normalnega delovanja storitve v
čim krajšem času in s čim manjšimi motnjami poslovanja. Cilj upravljanja
problemov je zmanjšati škodljiv vpliv takih dogodkov na poslovanje. |
|
Upravljanje sprememb skrbi za učinkovito in uspešno ravnanje s
spremembami. Spremembe moramo natančno upravljati preko vseh faz življenskega
cikla. Eden od rezultatov procesa je načrtovan časovni razpored sprememb, ki
ga potrdijo vsa področja. |
Upravljanje konfiguracij je osnova za uspešno upravljanje storitev IT in podpira vse druge procese. Njegov rezultat je podatkovna baza upravljanja konfiguracij, ki vsebuje podatke o vseh komponentah infrastrukture IT in drugih sredstvih, ki so potrebna za zagotavljanje storitev IT v organizaciji. |
Upravljanje infrastrukture IKT zajema celotno upravljanje in administracijo, zasnovo in načrtovanje , tehnično podporo ter uvajanje in delovanje informacijsko telekomunikacijske infrastrukture. Posebno pomembna so tista področja informacijske tehnologije, ki so najtesneje povezana z dejanskimi orodji in s tehnologijo, kot je prikazano na spodnji sliki.
Upravljanje in administracija
v sklopu upravljanja infrastrukture IKT zagotavljata ustvarjanje
okolja z varno infrastrukturo, potrebno za zagotavljanje kakovostnih storitev
IT. Njun cilj je izboljšati učinkovitost in uspešnost infrastrukture IKT ter
hkrati vzdrževati raven kakovosti storitev IT.
Pri uvajanju aplikacij je treba upoštevati tudi zahteve upravljanja storitev.
To pomeni, da jih je treba oblikovati in graditi
za obratovanje, razpoložljivost, zanesljivost, zmožnost vzdrževanja, ustrezno
zmogljivost in zmožnost upravljanja ter preverjati njihovo skladnost s
specifikacijami.
Da bi lahko povsem razumeli proces upravljanja aplikacij, ga je treba
primerjati z upravljanjem storitev in z razvojem aplikacij:
Upravljanje aplikacij vidi
razvoj aplikacij in vsa področja upravljanja storitev kot medsebojno povezane
dele celote, ki jih je treba uskladiti. Zato morajo razvijalci aplikacij,
upravniki storitev in upravniki infrastrukture IKT tesno sodelovati,
Upravljanje varnosti informacijske tehnologije je proces upravljanja določene
ravni varovanja informacij, storitev IT in infrastrukture. Upravljanje varnosti
informacijske tehnologije omogoča in zagotavlja:
Upravljanje varnosti
informacijske tehnologije bi moralo biti v opisu del in nalog vsakega vodje IT.
Uprava je odgovorna za sprejemanje ustreznih ukrepov za zmanjševanje možnosti
nastajanja varnostnih incidentov na sprejemljivo raven. To je proces ocenjevanja
in upravljanja tveganja.
Vsaka organizacija mora imeti politiko za varovanje informacij, ki mora biti
široko dostopna, aktivno uveljavljana, redno pregledovana in se je mora držati
vsakdo v organizaciji.
Končni cilj vseh procesov je dobro vodenje podjetja, upravljanje, nadzor in
zaščita sredstev programske opreme organizacije, vključno z upravljanjem
tveganja, do katerega lahko pride pri uporabi tovrstne programske opreme.