Kaj še računalnik zna? 

Zaporedje ukazov, vejitve programa

Spoznali smo, da zna računalnik prepisovati podatke, jih seštevati in opravljati druge aritmetične operacije, izvajati logične operacije. Vsebine registrov in pomnilniških lokacij zna povečevati in zmanjševati. Pri tem koraka po pomnilniku od programskega ukaza do ukaza.

Ko spoznavamo skrivnosti programiranja, hitro ugotovimo, da mora program glede na nek podatek spremeniti svoj potek. Na strojnem nivoju to pomeni, da programski števec, to je register, ki kaže na naslednji ukaz, v nekaterih primerih ne sme kar napredovati za eno mesto (na naslednji ukaz), temveč mora preskočiti nekaj ukazov, bodisi naprej ali nazaj. Vračanje nazaj (in ponovno korakanje naprej) lahko tudi pomeni, da se program vrti v zanki.

V bistvu ni to nič posebnega. Če zna računalnik (CPE) spremeniti vsebino registrov, zakaj ne bi znal tudi spremeniti vsebino programskega števca (in s tem izbiro naslednjega ukaza). Poznamo več vrst programskih skokov V oklepajih je navedenih nekaj tipičnih imen za take ukaze, Več o teh imenih, ko bomo obravnavali zbirni jezik.
Dolgi programski skoki so taki, da lahko od trenutnega ukaza "preskočimo" na ukaz kjerkoli v pomnilniku. To pomeni, da mora naš ukaz za skok nuditi dovolj bitov za kakršenkoli naslov. Zato so taki ukazi tipično dolgi več bajtov.

Kratki skoki povedo, da se premaknemo le v okolico trenutnega ukaza (toliko in toliko mest naprej ali nazaj. Za tak odmik pa zadošča precej manj bitov in je tak ukaz krajši.

Pogojeni skoki se zgode, če je rezultat predhodne (na primer aritmetične) operacije enak nič, različen od nič, pozitiven ipd. Če pogoj ni izpolnjen, do skoka ne pride in program mirno koraka naprej po ukazih. Spomnimo se, da CPE v posebnem (statusnem) registru pomni te podatke.

Podprogrami

Posebna vrsta skoka je skok na podprogram. To pomeni, da trenutni program prekinemo, kličemo ukaze v podprogramu. Ko se ti zaključijo, nadaljujemo s prej prekinjenim programom. Tako akrobacijo je program sposoben narediti s pomočjo dveh ukazov: skok na podprogram ( (jump to subroutine, JSR) in povratek iz podprograma (RET, return). Računalnik si pri tem pomaga še s skladom, kamor shrani podatek, kje je sploh prišlo do skoka, da se zna prav vrniti.